Een pop-upperiode vol inspiratie en nieuwe inzichten
“Hoe breng ik een nieuw product tot bij een groot publiek?” Het is één van de vele vragen die ik stelde bij de opstart van mijn bedrijf. Een mogelijk antwoord: door met de doelgroep in conversatie te gaan. Maar als startende ondernemer met een beperkt netwerk is dat niet evident. Tot wanneer ik via de Startersfabriek het concept The Box leerde kennen.
The Box is een “plug & play-handelspand” waar ondernemers hun idee kunnen testen. Concreet betekende dat voor mij dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de inrichting, aankleding en voorzieningen van een ruimte om het publiek en de passanten te laten kennis maken met mijn product en verhaal.
De sweaters zijn gemaakt uit reststromen van matrassencovers. Op die manier dragen ze bij aan een duurzame kleerkast. Maar hoe belangrijk vindt mijn doelpubliek het om ethische mode te dragen, waar gaan ze ernaar op zoek en wat is de prijs die ze ervoor willen betalen? Allemaal vragen waarrond ik heel wat informatie verzamelde tijdens de pop-upperiode in The Box. Ik kreeg de antwoorden door gesprekken met bezoekers en via een online vragenlijst die passanten invulden.
Ik zag er er een verwondering bij heel wat mensen die ik mijn verhaal vertelden. Er was veel nieuwsgierigheid. Mensen die meer willen weten. Dat motiveerde me in mijn engagement om zo transparant mogelijk te zijn. Hoe ik de dingen aanpak en waar alles vandaan en tot stand komt, wil ik zo goed mogelijk communiceren.
Finetuning sweaters
De prototypes waren waren overwegend wit, dat is niet ieders favoriete kleur. Begrijpelijk. Ik kreeg er de waardevolle tip om bij een bedrijf te gaan aankloppen waar ook vaak met andere kleuren gewerkt wordt. Die samenwerking werd een succes. Het resultaat werd een collectie sweaters die je hier ziet. Daarnaast nam ik het ook ter harte om te gaan ontwerpen naar vormen die passen voor iedereen. Een passe partout in kleding. Niet eenvoudig. Het stimuleerde me om te ontwerpen naar een zo toegankelijk mogelijk stuk, passend in ongeveer elke kleerkast.
Bovendien ontmoette ik andere startende ondernemers, luisterde ik naar hun pitch en zij naar die van mij. Ik ging naar huis met inspiratie om mijn ontwerp te finetunen en goesting om de productie te starten.
Bedankt voor de kans en succes aan alle andere starters!